Als je een nieuwe auto koopt dan staat deze altijd mooi te glanzen bij de dealer. Helaas blijft dit niet zo. Door het gebruik van de auto zal deze vervuilen, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. In dit artikel is de buitenkant het onderwerp.

Mijn Lodgy kocht ik begin 2017 nieuw bij de firma Munsterhuis in Hengelo. Ik kwam voor onderhoud aan mijn Logan MCV en het maken van een fotoserie van de Lodgy Stepway die nieuw arriveerde in de vestiging. Aan het eind van de dag had ik de Logan MCV ingeruild en de Lodgy Stepway gekocht.

Omdat het een showroom-auto betrof hoefde ik geen maanden te wachten op de aflevering; na twee weken mocht ik de sleutels in ontvangst nemen. De auto werd naar buiten gereden en stond daar mooi te glanzen.

Ik ben altijd zuinig op alles wat ik aanschaf en de Lodgy is daar geen uitzondering op. De auto is nu 8 jaar oud en heeft nog nooit een wasstraat van binnen gezien! Het wassen van de Lodgy gebeurt nog steeds met de hand. Als je dit op de juiste wijze doet dan minimaliseer je de kans op krassen.

Om de auto te wassen wordt de 2-emmer methode veelvuldig gebruikt. Dit is één van de beste methoden. Deze werkt in principe als volgt:

  1. Vul één emmer met schoon water en de andere emmer met schoon water en de autoshampoo. Gebruik in beide emmers een rooster op de bodem. Deze zal het vuil onder in de emmer vasthouden.
  2. Doop de washandschoen eerst in de emmer met autoshampoo en was de auto per paneel. Werk van boven naar beneden tijdens het wassen van de auto.
  3. Spoel de washandschoen regelmatig uit in de emmer met schoon water om vuil te verwijderen. Dit voorkomt dat vuil opnieuw op de auto terechtkomt en vermindert krassen.
  4. Herhaal stap 2 en 3 totdat de hele auto gewassen is.
  5. Spoel de auto grondig af totdat alle resten van de shampoo verdwenen zijn.

Opmerking: Je kunt overigens het beste beginnen met het schoonmaken van de banden, velgen en wielkasten. Bij gebruik van een hogedrukspuit kan het namelijk gebeuren dat vuil zich verplaatst naar de lak van de auto en dan kun je opnieuw beginnen.

De bovenstaande 2-emmer methode wordt enorm veel gebruikt. Ook ik heb dat jarenlang gedaan. Toch ben ik overgestapt naar een methode die, volgens mij, nog betere resultaten geeft. Ik gebruik nu maar 1 emmer! Maar in plaats van 1 washandschoen die ik steeds weer uitspoel gebruik ik nu voor elk plaatwerkdeel een andere washandschoen. Zo komt er nooit een vuile washandschoen in de emmer met shampoo en loop ik niet het risico dat er nog vuil in de washandschoen achterblijft en alsnog op de lak terecht komt.

Maar nu, na 8 jaar, was de Lodgy toch echt toe aan een goede poets- en polijstbeurt. In de loop van de tijd zijn er toch veel lichte krassen ontstaan door het gebruik van de auto.

Het laten poetsen en polijsten van de lak door een extern bedrijf kan best veel geld kosten. Daarom heb ik geinvesteerd in twee goede polijstmachines en de bijbehorende materialen. Uiteraard kost de eerste aanschaf ook veel geld maar bij normaal gebruik zul je de polijstmachines niet verslijten.

Wil je je auto eens echt goed vertroetelen (en daarmee jezelf ook) dan ontkom je niet aan het volgens een schema reinigen van de lak. Voor nu laat ik het reinigen van banden, velgen en wielkasten even achterwege.

Polijsten van de lak kun je alleen doen als de lak ook echt goed schoon is. Ik gebruik daarvoor de volgende werkwijze:

  1. auto goed wassen met shampoo, washandschoen of "dreadlock" spons.
  2. auto afspuiten zodat er alleen nog water op de lak ligt.
  3. met detailerspray en autoklei de lak reinigen.
  4. auto afspuiten zodat er alleen nog water op de lak ligt.
  5. autolak drogen met grote microvezel droogdoeken.
  6. autolak ontvetten met een speciale ontvetter.
  7. afplakken van de kunststof delen zodat deze met de polijstmachine niet geraakt worden.
  8. polijsten van de lak met een polijstmachine en medium polijstmiddel.
  9. verwijderen van polijstmiddel-residu.
  10. autolak ontvetten met een speciale ontvetter.
  11. autolak beoordelen (zijn alle imperfecties verdwenen? zo niet dan wordt er nogmaals gepolijst (en ontvet).

Na bovenstaande werkwijze kan de auto in de was worden gezet. Dit kan machinaal maar ook met de hand. Hoewel het meer werk is geef ik de voorkeur aan het met de hand in de was te zetten. Na het in de wax zetten van de auto zorg ik ook nog voor een glansbescherming; hiertoe breng ik een laag aan die, net als de wax, even moet drogen voordat deze wordt uitgepoetst.

Reslutaat van al dit werk: een extra glanzende auto waarbij je een zonnebril nodig hebt als de auto in de zon staat. En de lak is spiegelglad, er blijft voorlopige niets aan plakken.

Het mag duidelijk zijn dat bovenstaande methode niet eventjes in een uurtje gedaan is. Ik heb gelukkig de beschikking over een ruime garage waar de auto droog kan verblijven. Ook heb ik de auto niet nodig als dagelijks vervoer.

Belangrijke mededeling: Voor het uitpoetsen is het van belang om goede microvezeldoekjes met gesloten lus te gebruiken zodat ze geen krassen kunnen veroorzaken.

In een volgend artikel zal ik ingaan op de verschillende produkten die je hierbij kunt gebruiken.
Poetsen polijsten wassen afspuiten ontvetten glanzen 2-emmer-methode