Zo, we zijn op pad geweest om de nieuwe aanwinst van Dacia eens te gaan bekijken. Het is de grote broer van de Duster, in alle opzichten. Van welke kant je de auto ook bekijkt, het familie-DNA spat er vanaf.

Waar hebben we het over? Over de Bigster natuurlijk. Ik heb geen idee hoe Dacia aan deze naam is gekomen maar dat vraag ik me wel eens vaker af bij autofabrikanten.

De Bigster in kwestie stond in de showroom bij de Firma Munsterhuis in hengelo. Al jaren is Munsterhuis "mijn" huisleverancier; zowel mijn MCV als mijn Lodgy zijn er gekocht. Maar ook de Sandero is er aangeschaft.

De getoonde kleur heet "Bleu Indigo" en de bijbehorende kleurcode is dan RRQ. Een prachtige blauwe kleur die goed tot zijn recht komt op deze auto. Met een lengte van 4570mm is deze auto zeker niet klein te noemen. Als grote broer van de Duster is hij 227mm langer dan de Duster.

Deze 227mm wordt grofweg als volgt verdeeld: de Bigster heeft 3mm minder overhang aan voorzijde, de wielbasis is met 46mm toegenomen. en de overhang aan achterzijde is met maar liefst 186mm toegenomen. afmetingen tussen de spiegels zijn bij beide hetzelfde, namelijk 2069mm.

De achterklep van de Bigster kan minder ver open dan bij de Duster. Hoewel de Bigster hoger is (maximaal 1711mm) dan de Duster (maximaal 1661mm) is de maximale hoogte van de achterklep 2069mm bij de Bigster en is deze 2092mm bij de Duster!

De bodemvrijheid van de Bigster is iets meer dan van de Duster: 220mm tov 217mm. Deels wordt dit veroorzaakt door de velggrootte van maar liefst 19 inch bij deze Bigster. Er zijn overigens 4 mogelijke bandenmaten voor de Bister: De kleinste maat is de 215/70/R16, daarna komt de 215/65/R17. Vervolgens gaan we nog een maatje groter naar de 215/60/R18 en de grootste maat wordt dan de 205/55/R19. Een setje nieuwe banden gaan dan wel snel in de papieren lopen.

De wielkasten zijn voorzien van geluiddempend materiaal om de auto nog stiller te maken. De achterlichten zijn herkenbaar voor diegene die al wat langer meeloopt; de Duster concept uit 2010 had soortgelijke lichten.

Kijken we aan de buitenzijde verder dan zien we aan de voorzijde dat de grille iets veranderd is. Schuine delen zijn de voornaamste herkenningspunten van de Bigster (in je achteruitkijkspiegel is het niet direct duidelijk of je een Bigster of een Duster ziet). En verder zou je het kunnen zien aan de grote opening onder de kentekenplaat. Bij de Bigster is deze groot en rechthoekig terwijl bij de Duster deze opening wel breed is maar een stukje smaller.

Sinds de Duster III zijn de openingen van de ruitensproeiers verplaatst. In plaats van op de motorkap zitten deze nu onder de rand bij de ruitenwissers in de buurt. De Bigster doet hier in mee.

Tegenwoordig zitten de knipperlichten ook in de spiegelkappen wat natuurlijk weer scheelt in werkzaamheden bij de montage. En ook de camera's zijn onder in de spiegelbehuizing te vinden.

Hieronder vindt je een aantal foto's van de buitenzijde; in het volgende artikel wordt aandacht besteedt aan het interieur, inclusief veel fotomateriaal.

Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster Dacia Bigster
Bigster Bleu Indigo wielbasis RRQ Munsterhuis achterklep velggrootte